Sollentuna Centrum
Sollentuna Centrum
Steen & Ström förvärvade Sollentuna Centrum hösten 2006. Det var fastighetsägarens första centrum i Stockholm och ambitionsnivån för om- och utbyggnadsprojektet var inspirerande och utmanande hög. Visionen löd: ”Låt oss skapa en destination dit man åker för dess eget innehåll och inte bara för att det ligger närmast.”
John R Johanson är visionären och arkitekten på thorbjörnsson+edgren som tillsammans med White arkitekter har ritat hela Sollentuna Centrum. Varumärkeslöftet ”Tanke, finess och välbefinnande. En shoppingoas att längta tillbaka till” har präglat såväl arkitekternas som projektgruppens arbete och i utvecklingsprocessen blev upplevelsen central.
Centrumets introduktion på marknaden hösten 2009 tog sitt avstamp i logotypen med sin tydliga grafiska design; den mångfärgade streckkoden. Detta visade sig vara ett genialiskt grepp. I de varumärkes-mätningar som fastighetsägaren regelbundet genomförde på sina samtliga köpcentrum ökade kännedomen om nya Sollentuna Centrum på ett år till nivåer långt över vad det gamla centrumet någonsin hade nått sedan dess invigning 1975.
Den grafiska designen belönades med en Red Dot Design Award i klassen ”Communication design. Red Dot Design Award vars ursprung går tillbaka till 1955, innehåller klasserna produktdesign, kommunikationsdesign och designkoncept. Med mer än 13 000 bidrag från fler än 60 länder, är det den största och mest prestigefyllda designtävlingen i världen idag. Priset, "Red Dot", har etablerat sig internationellt som en av de mest eftertraktade kvalitetsmärkningarna för god design.
Stockholms skönhetsråd utnämnde centrumet till ett av de vackraste i Norden och 2011 utsågs Sollentuna Centrum till Europas bästa köpcentrum av den internationella branschorganisationen ICSC, International Council of Shopping Centres.
Kontakta Christina om du vill veta mer om det här projektet.